YÖK {Yüksek Öğretim Kurumu} 2

 

YÖK’ü Hazırlayan Koşullar:

Üniversiteler bilimin üretildiği, bilimsel gerçekliğin ortaya konulduğu eğitim kurumlarıdır. Bundan dolayı bilimsel ilerlemenin temelini oluştururlar. Ancak bilimsel ve toplumsal ilerlemenin yönü egemen güçler tarafından her zaman denetim altında tutulmak istenmiştir. Bilimsel ve toplumsal gelişmeler kimi zamanlar egemenlerin çıkarlarıyla çelişmiştir. Bu zamanlarda üniversitelerin evrensel değerleri bir kenara atılmış, egemenler üniversiteleri istedikleri doğrultuda yönlendirmeye çalışmıştır.

YÖK de 12 Eylül sonrasında bu amaçla kurulmuştur. YÖK’ün iyi anlaşılması için üniversitelerin 12 Eylül öncesi durumlarına bakmak gerekir.

1961 Anayasasıyla 41.’ci madde değiştirilerek Üniversite Üst Kurul Başkanlığı yasaya konulmuş bununla öğretim üyelerine serbestçe araştırma ve yayın yapma , siyasi partilere üye olma hakları verilmiştir. 120.ci maddede üniversitelerin kendileri tarafından seçilen yetkili öğretim üyelerinden kurulu organları eliyle yönetileceği ve denetleneceği belirtilmiştir. Ayrıca üniversite organlarının , öğretim üyelerinin ve yardımcılarının , üniversite dışı makamlarca ne suretle olursa olsun görevlerinden uzaklaştırılamayacakları hükmü de 1961 Anayasasında yer almıştır. Üniversiteler ancak devlet eliyle ve kanunla kurulabilecektir. Üniversitelerarası Kurul kararları yargı denetiminden uzak tutulmuştur. Daha sonra 1963 yılında bu kararlar yargındenetimine açılmıştır. 1973 ‘te ise yapılan değişiklikle üniversiteler ‘örf ve adetlerine bağlı , milliyetçi, sağlam düşünceli aydınlar , sağlam karakterli vatandaşlar’ yetiştirmekle görevlendirilmiştir. Anayasa mahkemesi , bu yasadaki ‘örf ve adet’ kelimelerinin çıkarılmasına karar vermiştir. 1960- 1980 arası üniversitelerde bilimsel arastırma ve yayın verimliliğinin en yüksek olduğu dönemdir. Bu araştırmalar ve yayınlar yalnızca sayıca değil, nitelik bakımındada üstündürler.bu dönemde üniversiteler toplumsal sorunlarla ilgilenmişler ve bu sorunlara çözümler aramıştır. Yapılan araştırmalarda bilimsel ve teknik bilgiler ortaya konmuş ve topluma açıklanmıştır. Bu araştırmalar toplumda ilgi görmüş ve üniversite dışı çevrelerdede tartışılmıştır. Teknik bir konu bile olsa örneğin boğaz köprüsü gibi , araştırmalar yalnız konunun uzmanlık alanı olan mimarlık, mühendislik fakültelerinde değil sosyal ve siyasal bilim fakültelerinde de araştırılmıştır. Ortaya çıkabilecek sosyal, kültürel, ekonomik ve siyasal sonuçlar ortaya konmuştur. Aynı dönemde, Avrupadaki gençlik hareketinin, Vietnam Savaşının ve ülke koşullarının etkisiyle üniversitelerin politikleştiği bir süreç başlamıştır. Üniversite gençliği ‘tam bağımsız demokratik Türkiye’ talebi ile emperyalizme karşı toplumsal mücadelede yerini almıştır. 12 mart darbesiyle toplumsal muhalefetin diğer unsurları gibi üniversitelerde susturulmak istenmiştir. Ancak tüm bu baskılara rağmen üniversite gençliği muhalif kimliğini 12 Mart tan sonrada korumuştur. Sisteme yönelik toplumsal mücadeleyi sivil faşist güçler ve sıkı yönetimlerle durduramayan egemen güçler 12 eylül 1980de yönetime el koymuşlardır. İşte bu atmosfer içinde yönetime el koyanlar üniversitelerin istedikleri yönde yapılanması için 6 Kasım 1981’de 2547 sayılı yasa ile Yüksek Öğretim Kurulu(YÖK) kurulmuştur.

YÖK’ün kuruluş amacı:

Anayasanın 131. Maddesine göre YÖK yüksek öğretim kurumlarının öğretimini planlamak, düzenlemek , yönetmek , denetlemek , yüksek öğretim kurumlarındaki eğitim -öğretim ve bilimsel arastırma faaliyetlerini yönlendirmek bu kurumların kanunda belirtilen amaçlar doğrultusunda çalışmalarını gerçekleştirmesini ve üniversitelere tahsis edilen kaynakların etkili bir biçimde kullanılmasını sağlamak ve öğretim elemanlarının yetiştirilmesi için planlama yapmak maksadı ile kurulmuştur.YÖK ; üniversiteler, Bakanlar Kurulu ve Genel Kurmay Başkanlığınca seçilen ve sayıları, nitelikleri ve seçilme usulleri bu kurullarca belirlenen adayların Cumhurbaşkanı tarafından seçildiği kişilerden oluşur. YÖK, Genel Kurul, Yürütme Kurulu,Denetleme Kurulunca oluşur. Genel kurul 24 üyeden oluşup bu üyelerin yedisi Cumhurbaşkanınca, yedisi üniversiteler arası kurul, yedisi hükümet, ikisi Milli Eğitim Bakanlığı, biride Milli Eğitim Bakanlığı kontenjanından oluşur. YÖK ün amaç maddesi 9 maddeden oluşmaktadır. Bunların 7 si öğrencilerle ilgilidir. Bu maddelerde Atatürk ilke ve inkılapları doğrultusunda atatürk milliyetçiliğine bağlı olmak, Türk olmanın şeref ve mutluluğunu duymak, Türk milletinin milli ahlaki ,insani, maanevi, ve kültürel değerlerini taşımak, Türk devletini, ülkesi ve milletiyle bölünmez bir bütün olarak korumak gibi amaçlar sıralanmıştır. Bu amaçlardan ancak beşinci sırada ‘bilimsel düşünceye sahip olma’ gelmektedir. Bu maddenin diğerleriyle ilişkilendirilmesi bir sorun, aynı üniversitede okuyan yabancı uyruklu öğrencileri bu amaçlar doğrultusunda etiştirmek ayrı bir sorundur. YÖK, yükseköğretim kurumlarında baştan sona belirleyici konumdadır ve kurumsal düzeydeki en üst birimden en alt birime kadar hiç birine en küçük bir hareket özgürlüğü tanımamaktadır.YÖK’ün yetki kapsamına giren ve kadro belirlemeden, ünvan tespit etmeye kadar yayılan görevler, akademik yaşama dışarıdan yapılan doğrudan müdahalelerdir. YÖK tarafından yapılan atamalar, rektörden başlayarak, dekan, bölüm başkanlığı, anabilim dalı başkanlığına kadar uzanmaktadır. Bu bakımdan üniversiteler atama ile gelen görevlilerden oluşan, gerçek yetkilerden mahrum kurumlara dönüşmüştür. Öğretim elemanları ,kendi çalışma koşulları konusunda herhangi bir söz söyleme hakkına sahip değildir. Dersin öğrencilere hangi zaman zarfında verilmesi gerektiğinden, araştırma faaliyetinin uygulama alanlarına ve niteliğine kadar her türlü kararın, söz konusu faaliyet alanına son derece yabancı organlar tarafından verilmesi ve öğretim elemanlarının bu şartlar altında çalışmaya zorlanması, öğretim kurumlarında bilimsel ilerlemeyi engelleyen önemli etkenler olmaktadır.

Reklamlar

~ tarafından ahrar Ocak 24, 2007.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: